Monday, July 14, 2014

Internship

Bismillahirahhmanirrahim ~

Rasa kekok semacam nak menulis dalam blog ni balik. Click "new post" feel like ohhh have I doing this before?
Hehe. 

Nak update pasal life aku sekarang. My Life My Story gitu kan~ 
So, taktau mana nak start. 
Start dari current situation la kan. Pastu baru kita buat sesi throwback k.
Ada ke yang baca? Hahahahah. Tapi aku fikir blog ni macam perkongsian hidup akulah sehingga ke hayat ini, if one day i'm gone, my family, my friends, my beloved people boleh baca diari aku ni sebagai pengubat rindu~ Ia jugak sebagai nak menunjukkan yang aku telah hargai setiapa apa yang berlaku dalam hidup aku ni dengan izinNya. :') So, sebelum aku pergi lebih emo baiklah aku stop sekarang.

Dah 2 minggu 2 hari aku mulakan praktikal di pejabat KADA Bahagian Industri Asas Tani di Pasir Hor, KB. Sampai sekarang, aku boleh cakap, banyak masa aku bazirkan sebab tak buat banyak kerja pun! Aku expect tinggi masa 1st day lapor diri kat sini. Which means I can apply the knowledge about marketing in here but till now, like 'doing nothing'. Lil bit upset but I always have faith that in the future after Raya I will get something more than these. 






Masa ni ada Kursus Rancangan Perniagaan yang dorang anjurkan kat sini selama 2 hari. Makcik2 kat kampung yang berniat nak bukak perniagaan sendiri dan telah isi borang akan dipanggil untuk menghadiri kursus ni. Anak muda pun ada tapi sangatlah sikit jumlahnyerr. Diorang akan ajar sedetails mungkin tentang rancangan perniagaan yang makciks sekalian ingin jalankan. Aset tetap, aset semasa, anggaran jualan, untung rugi semua. Lagipun bila ada hitam putih atas kertas ni macam senanglah dorang nak mintak bantuan dan tajaan dari KADA seperti mesin freezer ke mixer ke loyang ke peti ais sejuk beku ke. Haa gitu.
Kalau kat KAL dulu budak2 SPKAL mesti tau sebab kitorang pun pernah buat Business Plan ni sebagai assignment kitorang. Tapi manalah ada pergi kursus2 bagai. Hihi.

Setakat ni, tu jelah yang aku dapat pengalaman sikit kat sini. Kerja aku menaip balik RP diorang yang atas kertas tu masuk dalam Microsoft Word & Excel. Terasah lah sikit skill aku pakai Excel ni walaupun banyak error error sampaikan RUGI perniagaan makcik tu aku kerjakan. Hahahaha sorry makcik saya tak power lagi guna Excel masa tu. >__< Nasib baik lepas tu aku baiki balik skill guna Excel aku tu sampai Aliran Tunai tu bukan dalam kurungan. Maknanya untunglahhh hehe.



Antara produk-produk usahawan KADA yang telah berjaya dikeluarkan dan dipasarkan. Semuanya konsep citarasa Pantai Timur. Buah rotan dan gegetas ni sangatlah Pantai Timur tauuu only Pantai Timur people know the taste. Heheh
Kat bawah ni plak bilik pembungkusan produk-produk tadi dan kat sini jugaklah penempatan kitorang. Tiada bilik khas. Tapi bersyukurlah je lahh k. Setakat ni 5 orang pelajar intern termasuk aku. Tapi sadisnya, tak ada kerja yang nak dibuat. Huhu




The end

Next entry nak buat #throwback lah tempat-tempat menarik yang aku pernah pergi. Mood nak travel je sekarang niee :)

No comments: